Al jaren neemt het aantal verkeersdoden in Nederland af. In 2019 waren er nog 658 dodelijke ongevallen, terwijl het jaar erna (2020) dit aantal al was gedaald naar 610 dodelijke ongevallen per jaar. Nou heeft dit aan de ene kant natuurlijk te maken met een belangrijke gebeurtenis, ook wel bekend als de corona crisis. Hierdoor was er namelijk de afgelopen 2 jaar een stuk minder verkeer. Mensen werkten vooral thuis en op het gebied van entertainment was er weinig te doen. Het is dan ook logisch dat mensen minder vaak op pad gaan en daardoor dus ook het verkeer daalt. Toch zijn er ook andere redenen waardoor het aantal verkeersdoden al jaren flink afneemt. In deze blog gaan we daar meer over vertellen.
Hoeveel motorrijders komen jaarlijks om het leven
We weten dus dat er in 2019 en 2020 respectievelijk 658 en 610 dodelijke ongevallen zijn voorgekomen in het verkeer. Wat nog niet duidelijk is, is het aandeel van motorrijders hierin. Dat zat als volgt in elkaar: in 2019 waren er in totaal 52 dodelijke motorongevallen in het verkeer, terwijl dit er in 2020 (slechts) 40 waren. Dit betekent dat er in 2020 meer dan 20% minder dodelijke motorongevallen waren dan het jaar ervoor. Een flinke afname , die deels te maken heeft met minder verkeer , maar ook door andere factoren wordt beïnvloedt.
Waarom neemt het aantal dodelijke verkeersongevallen af?
Er is niet een precieze reden en oorzaak voor de daling van het aantal dodelijke verkeersongevallen. Dit heeft namelijk te maken met meerdere factoren. Aan de ene kant hebben we natuurlijk de corona crisis gehad, die veel impact op ons dagelijks leven en dus ook het verkeer heeft gehad. Aan de andere kant hebben onze motoren steeds meer technische snufjes , die gemaakt zijn om ongelukken te voorkomen. Wat dacht je bijvoorbeeld van de soort banden die nu op motoren zitten? Als je deze vergelijkt met banden van 20 jaar geleden zal je al snel een groot verschil zien. Niet alleen de banden zijn beter geworden. Ook de rijstijl is beter geworden. Zo rijden motorrijders steeds meer met een defensieve rijstijl, waarmee zij tijdig kunnen anticiperen. Het gevolg hiervan? Je voorkomt ongelukken en zorgt ervoor dat jij en het verkeer veiliger zijn wanneer je van A naar B rijdt.
Steeds meer kwaliteit motorrijscholen
Ook ontwikkelingen binnen rijscholen zorgen ervoor dat motorrijden veiliger wordt en dat zij veiliger zijn in het verkeer. Zo zijn er steeds meer rijscholen te vinden in Nederland die hoge kwaliteit motorrijlessen geven, innovatieve en nieuwe technieken toepassen en daardoor beter getrainde leerlingen afleveren. Deze aspirant motorrijders zijn daardoor beter voorbereid op de gevaren van het verkeer en kunnen hierdoor tijdig anticiperen. Door deze ontwikkeling levert een motorrijschool in Alkmaar al jaren betere motorrijders af en behalen zij hogere scores tijdens de praktijktoets.
Wat zal de toekomst ons brengen?
Er zijn enkele doelen opgesteld om het aantal verkeersdoden per jaar nog meer te laten dalen. Uiteindelijk wilt Nederland slechts 500 verkeersdoden per jaar behalen. Om dit aantal te behalen dient er nog het een en ander te veranderen, maar de jaarlijkse daling van verkeersdoden is hier al een goed begin van. Wel is het al bekend dat Rijkswaterstaat blijft investeren in betere infrastructuur, veiligere wegen en betere verkeersvoorzieningen om zo het aantal doden in het verkeer laag te houden. Misschien gebruikt een motorrijschool in Alkmaar binnen een paar jaar wel een nieuwe techniek om zijn leerlingen voor te bereiden. De tijd zal het leren.