In Nederland praten we gaat over hoe ontzettend duur het is om een rijbewijs te halen. Het Centraal Bureau Rijvaardigheidsbewijzen (CBR) heeft hier dan ook een onderzoek naar gedaan. De uitkomst; Gemiddeld kost het ruim 2200 euro voor álleen de rijlessen. Daarbij komt nog de prijs van zowel het theorie- als het praktijkexamen. In de meeste Europese landen ligt die prijs een flink stuk lager. Zo betalen onze Zuiderburen maar 175 euro voor het roze pasje. Dit komt vooral doordat zij een tótaal andere manier van rijles hanteren dan wij dat doen. Duitsland is daarentegen naast een heel duur land, ook een van de aller moeilijkste ter wereld om je rijbewijs te halen. Hoe dat allemaal zit? In deze blog gaan we daar dieper op in!
België
Om maar gelijk met de deur in huis te vallen; in België ben je niet verplicht om rijlessen te volgen bij een gecertificeerde rijschool. Anders dan in Nederland, mag je hier leren om te rijden aan de hand van bijvoorbeeld je ouders of een ander familielid. Hieraan zitten wel enkele belangrijke punten. Zo moet de rijinstructeur minimaal 8 jaar rijervaring hebben en op het moment van ‘lessen’ in het bezit zijn van een rijbewijs. De leerling zal vooraf eerst 12 uur lang theorielessen moeten volgen. Pas zodra je geslaagd bent voor het theorie-examen kun je namelijk gaan oefenen met rijden. In België krijg je namelijk een voorlopig rijbewijs. Die is 36 maanden geldig en alleen te gebruiken als de rijinstructeur ernaast zit. Een totaal andere structuur dan bijvoorbeeld een rijschool in Roosendaal doet hanteren. Of het nu ook goed werkt, is nog maar de vraag. In België hebben ze namelijk 10 procent meer verkeersongelukken per jaar, dan in Nederland.
Het theorie examen bestaat overigens uit 50 vragen en je moet er minimaal 41 goed hebben om te kunnen slagen. Het praktijkexamen is te vergelijken met die van Nederland, wel moet je eerst een zogenoemde ‘risico perceptie test’ maken op de computer. Een tussentijdse-toets bestaat overigens niet. Tijdens het normale examen moeten dan dus ook twee bijzondere verrichtingen gedaan worden. Zak je twee keer? Dan word je verplicht om tóch naar een erkende rijschool te gaan voor minimaal zes lesuren. In Vlaanderen zit er trouwens nog een klein addertje onder het gras. Zo hebben zij een extra opleiding van 4 uur, die je moet volgen ná het behalen van het rijbewijs. Dit wordt gezien als een ‘terugkom moment’ Gemiddelde prijs van het rijbewijs? In Vlaanderen zo’n 175 euro.
Duitsland
Met 250 kilometer per uur over de autobahn rammen? Even geduld. Als inwoner van Duitsland zul je daar eerst een zeer moeilijk examen voor moeten afleggen. En nee, dan hebben we het niet over het praktijkexamen. Het theorie examen is waar de meeste Duitse jongeren over struikelen. Waarom? Om te beginnen moet je minimaal 21 uur aan theorielessen hebben gevolgd, samen met een speciale EHBO-cursus én een oogmeting bij de opticien. Tijdens die 21 uur les krijg je ongeveer duizend vragen te zien, waarvan er 30 in het examen komen. De vragen hebben allemaal een andere moeilijkheidsgraad. Dit loopt dan ook van 2 tot en met 5 minpunten. Heb je 10 minpunten, dan ben je gezakt. Mocht je het wel halen, dan is het voor precies één jaar geldig.
Het rijlessen is te vergelijken met dat in Nederland. Ook bij onze Oosterburen wordt je verplicht om te oefenen bij een rijschool. Anders dan in Nederland staan sommige rijlessen hier wel vooraf al vastgesteld, zo moet je minimaal 3 lessen volledig in het donker rijden, 4 lessen over de snelweg en 5 lessen binnen de bebouwde kom. Als dit allemaal vlekkeloos is verlopen, zou je met 12 lessen al op examen kunnen gaan. Net zo als in België bestaat er geen tussentijdse toets. Mocht je toch graag extra willen oefenen, dan zijn er speciale oefenterreinen. Deze zogenoemde ‘verkehrsübungsplatz’ kun je bezoeken met iemand naast je met minimaal vijf jaar rijervaring. Op deze locaties mag je maximaal 30 kilometer per uur rijden. Hierdoor is het perfect om met verkeer om je heen te oefenen op bijvoorbeeld de bijzondere verrichtingen. De totaalprijs? Een bedrag tussen de 2200 en 3000 euro.
Beslis je dit allemaal niet te gaan doen in het buitenland, pak dan gewoonweg een taxi. Weet wel waar je op moet letten tijdens een rit met een taxi.
Lees ook: hoe kun je een uitlaatklep besturen?